ドイツに行ってきました。

*English translation below

皆さんこんにちは。あまたのM.T.です。

今年3月のサンフランシスコへの出張に続きまして、僕はドイツ・ケルン市で開催された、欧州最大のゲームイベントと呼ばれる「gamescom 2018」に出張しました。

「ケルンメッセ」という広大な会場で開催されました。

あまたは今回も、ジェトロのジャパンパビリオンの1社として出展させていただきました。ブースにVRの機材を設置して、訪れてきた方々に弊社のVR作品を試遊してもらいました。(ちなみに、2019年の春発売予定です!)

勿論、自社作品の宣伝でとどまらず、ビジネスの商談も行いました。gamescomが始まる2ヶ月前から、海外の企業に営業をかけて、アジェンダを調整しながら現地でのアポを取りました。

gamescomの公式ビジネスマッチングシステムを試しましたが、手応えがいまいちだったので、今度は「Meet2Match」という非公式のマッチングシステムに登録して使いました。

結果として、35社前後とのミーティングができました。3月の出張と比べて、今回の商談によりよい成果が見込めたことは、自分の海外営業もようやく板についてきたのではないか、と勝手に思ってしまいました。

出展日は完全に商談に集中しましたので、B2Cエリアを見学できなかったのは唯一の心残りです。(B2Cエリアについては、同行した僕の上司より別の記事にて解説します。)

後日の報道によると、37万人が会場まで足を運んだそうです。同年内に2回の海外出張、しかもこんな大規模なイベントにまで参加する機会を僕に与えてくれたこと、とても嬉しく思います。どうやら、あまたの海外進出への取り組みは伊達じゃありませんので、僕も気を引き締めて、頑張って行かねばなりません。

最後ですが、ケルン市の風景の3枚をお届けします。帰りの日の朝、ランニング中に撮りました。次回の記事には「Walk&Run部」を含め、あまた社内の「グループ活動」を軽く紹介しようと思います。

(M.T.)

A little trip to Deutschland

Hello everybody. M.T. again.

Continuing from my trip to San Francisco last March, this time I found myself in the city of Cologne, Germany, host to the largest gaming event show in Europe, “gamescom 2018”.

It was held at this really big convention arena known as the “Koelnmesse”.

Same as last time, we joined as one of the many companies under JETRO’s Japan Pavillion. We had our VR equipment setup inside our booth, ready for the visitors to have a go at our original VR title (which, by the way, is slated for a 2019 Spring release).

Of course, promoting our own title wasn’t the only reason we sat on a plane for 13 hours; there were numerous business meetings to be had as well. We started making the rounds about 2 months before gamescom, contacting potential overseas clients, setting up appointments and adjusting agendas for meetings.

Try as we could, the official gamescom business matchmaking system was a bit too clunky for our liking, and so this time we went with a well-known unofficial matchmaking service, “Meet2Match”.

In the end, we had roughly 35 meetings spread out between 3 days. Compared to my previous trip in March, the business meetings this time around seemed to be a lot more fruitful and promising, which I shamelessly took as a sign that my skills in the overseas sales department were finally coming to light.

The only drawback was that since my agenda was completely filled with meetings, there wasn’t much of a chance to check out the B2C part of the event. (I’ll leave it to my superior, who also came along for the trip, to write about it).

According to the post-event reports, roughly 370 thousand attendees made their way to the Messe for gamescom. For the chance to take part in overseas business trips twice within a single year, more so for an event as large as this, I truly am grateful. It’s pretty obvious that AMATA is serious about expanding their overseas outreach, and if they’re going to give it their all, then so am I.

For the last bit, enjoy these three pics of the view around Cologne. I actually took these during my run on the morning of my departure. On that note, I’m thinking of making my next blog entry about the various “Activity Groups” within AMATA and introducing a few of them, including the “Walk&Run Club” that I’m a part of.

(M.T.)

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