gamescomレポート②

*English translation below

みなさまこんにちは。ビジネス開発部のMackeyです。

ドイツで開催された欧州最大級のゲームショー「gamescom」のJETRO(日本貿易振興機構)ブースに出展の為、ケルン市に行ってきました。

Game Connection America、China Joy につづき、今回も、当社のVRタイトル『Last Labyrinth(ラストラビリンス)』を、広く世界に知らしめる事が目的です。またgamescom参加の世界のパブリッシャーに、当社を知って戴く事も期待して行きました。

gamescomはケルンメッセと云う大きな見本市会場で行われました。こちらも、China Joyの会場に負けず劣らず大きな見本市会場でした。その、BtoBエリアの一角に我々が参加したJETROブースがありました。

今回のgamescom出展では、事前にミーティングのアポイントメントをきちんと取る準備を行いましたが、これは大正解でした。
お国柄なのか、gamescomと云うイベントのカラーなのかはこの時点では判りませんでしたが、飛び込みでブースに来るお客さんはあまり居なかったからです。
3日間の出展期間で、ミーティングを実施した企業は約35社、そのうち、仕事に繋がりそうな企業は、約10社でした。東京ゲームショウでの再ミーティングを約束した会社も少なからずあり、かなり満足のいく結果だったと思っています。

2日目は、BtoBエリアを一回りしました。オープンスペースで、自社の製品を行き交う人々に見せながら商談していたChina JoyのBtoBエリアと違い、完全に壁で覆って中を見せ無くしているブースが多かった事に驚きました。
受け付けで名刺を受け取り入場すると云うスタイルなのですが、事前にアポイントを取っていない方は、入る事が出来ません。私たちのブースに、飛び込みのお客さんが少なかったのは、こう云う事かと納得しました。

3日目には、BtoCエリアの一部を視察しました。China Joyに負けず劣らずの来客でした。
China Joyとの比較ばかりしていますが、よく見ると同じBtoCエリアでも、gamescomのお客様はChina Joyのお客様とは様子が違いました。
China Joyは、BtoCエリア全体がお祭りムードで、各企業ブースのステージで行われるゲーム大会、歌のショーや劇などのアトラクションを楽しむと云った雰囲気でした。しかしgamescomでは、ステージもありましたが、何より試遊台が数多く置かれ、そこでのゲーム試遊を楽しませる事にフォーカスしていました。

各企業ブースでは、ゲームを試遊するための長い行列が出来ていました。東京ゲームショウでも似た光景は見られますが、試遊台の規模を大きくし、より沢山のお客様がもっとストイックに待つといった感じでした。

また日本のゲームパブリッシャーのブースに沢山の人が集まっていた事も、印象深く思いました。日本のゲームが、とてもリスペクトされているなと感じたのです。

日本のゲーム開発スタジオである私たちは、日本のゲームのどこがリスペクトされ、自分たちに何が求められているのかを、もっと因数分解して知り、理解し、高めていく必要が在ると感じました。
China Joyにせよ、gamescomにせよ、僕の様な管理職の人間ではなく、若い現場の開発スタッフやディレクターにこれらのイベントを体験し、ナマで感じ、考えて貰いたいと思いました。

(Mackey)

Gamescom Report②

Hello everyone. Mackey from the Business Development Department.

We visited the city of Cologne as part of the JETRO (Japan External Trade Organization) exhibition booth at gamescom, the largest gaming show in Europe, held in Germany.

Continuing off from Game Connection America and China Joy, we were looking to introduce our company’s VR title『Last Labyrinth』to people from all over the world. Not only that, but we were also hoping to get our company’s name out to publishers from the world over participating in gamescom.

gamescom was held in a large convention area known as the Köln Messe; the scale rivaled that of China Joy. Right in a corner of the BtoB area is where the JETRO booth we participated in was located.

For this exhibition, we made sure to make prepare beforehand and set up appointments for meetings in advance, which turned out to be a spot-on decision.
That’s because we didn’t get too many drop-in visitors to the booth at all. Whether it was due to the differences in national characters, or the culture of gamescom itself, we couldn’t say for sure at first.
During the three day exhibition period, we held meetings with about 35 companies, 10 of which seemed likely to lead to future work. There were also no shortage of companies who made plans to have repeat meetings with us at the Tokyo Game Show, and we couldn’t help but feel pretty satisfied with the results.

On the second day, we did a round of the BtoB area. Unlike the BtoB area at China Joy, where companies talked business while watching people come and go, viewing their products in the open spaces, most of the booths were surrounded by walls, making it impossible to see inside, something we found pretty surprising.
The booths were run in a style that required people to show their business cards during reception, and those who hadn’t made appointments in advance were denied entry. We finally understood why drop-in visitors had been so rare at our booth.

On the third day, we took a closer look at the BtoC area. The number of visitors rivaled that of China Joy.
I know it seems like I’m making nothing but China Joy comparisons, but a closer look revealed that even within the BtoC area, the visitors at gamescom were somehow different from the ones at China Joy.
At China Joy, the entire BtoC area was filled with a festive spirit, and the various companies were running attractions like entertainment, games, music shows, and plays out of their booths, giving everything a fun atmosphere.  At gamescom, however, while there were stages set up here and there, gaming stands outnumbered everything else, and people were focused on enjoying the games on display.

There were long lines to try out games at various company booths. I’ve seen similar scenes at Tokyo Game Show, but here the scale of the demo games on show was much larger, and there was also bigger  number of visitors patiently waiting their turn.

Another thing that made a deep impression on me was seeing the large number of people gathered around the booths of Japanese game publishers. It seemed like people really held Japanese games in high regard.

For a Japanese game development studio like us, seeing how well regarded Japanese games were made me feel like we had a responsibility to break down, learn, understand and hone whatever it was the people were seeking from us.
Whether its China Joy or gamescom, I found myself thinking that, rather than sending someone in a managerial position like myself, I’d like to have the young developers and directors in the trenches visit and experience an event like this first hand, and to think and reflect on their experiences.

(Mackey)

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