【So you!】あまた流インターナショナルパーティーを開催しました!

*English translation below

こんにちは!あまた広報担当です。

あまたの外国人スタッフがホストをつとめるインターナショナルパーティ「So you want to be a Game Dev? International Party!」(「So you!」)が、6月14日に開催されました!!

「So you!」とは?
日本のゲーム会社やゲーム開発に興味がある方の「知りたい!」「聞きたい!」にお答えする交流イベント。
企画から準備、集客から当日の運営までのほとんどをあまたの外国人スタッフが行います。

 

こちらのイベント今回がなんと3回目ということで、あまたの恒例イベントとしてすっかりおなじみとなりました。

「So you!」開催の思い


あまたは、社名の通り、「あまたな仲間」が集まっている会社です。
個性はもちろんの事、国籍も様々です。
アメリカ、インドネシア、中国等々、様々な国出身のスタッフが多数在籍しています。
そのような社内にいると忘れがちですが、日本では会社や組織を一歩出た先に、外国人の方同士で気軽に知り合い、語り合えるような場がまだまだ少ないというのが現状です。
さらに言えば「ゲーム業界・ゲーム開発」に興味がある外国人の方同士が知り合える場はもっと少ないと思います。
あまたの外国人スタッフも含め、日本で生活している外国人の方同士で気軽に交流しあい、「ゲーム開発」という同じ志をもった者同士で新たな関係を築き、何か困難に直面した時にお互いに助けあえる。そんなきっかけとなる場を提供できればという思いが根底にあります。
その思いを形にしたイベントが「So you want to be a Game Dev? International Party!」(ゲーム開発者になりたいかい??)です。

準備したこと


「So you!」は、あまた外国人スタッフが、全ての準備を自分たちで行います。
委員会を設立し、委員会メンバーを中心に当日までの準備を進めていきます。当日は人手が少し足りないので、アテンドスタッフとして委員会以外のスタッフ数名に協力してもらっています。
今回の「So you!」委員会メンバーとして抜擢された外国人スタッフは、アメリカ、インドネシア、中国、ドイツ出身のスタッフ計8名です。

・申し込みページやフォームの立ち上げ
・サイトや記事に掲示するバナー作成
・当日使用するPOP等掲示物の作成
・ケータリング発注
・ノベルティなど必要な備品の発注
・当日のアテンドスタッフを決める
・必要な動画やパンフレットの準備

上記のような準備すべき項目に対して担当を割り振り、各自進捗を社内SNSやミーティングで共有しながら進めていきます。
3回目にもなると、ある程度流れが構築されているので、今回は各自スムーズに進んだなという印象です。
イベント開催後に、毎回必ず「次回に向けての課題」を出し合い、改善策を実行することで、常にブラッシュアップしていっています。
実際に、1回目の経験を元に、皆さんが来やすいように開催時刻をずらしたり、今までの傾向を参考にピザのメニューを変えたりと工夫を凝らしてきました。
今回はクロークの混雑を避けるため、担当スタッフの配置を変える。受付時のチェックは余分な手間を省きスムーズにするためにスキャンで対応出来るように変更しました。

当日の様子

そのような下準備を経ていよいよスタートです。
お客様が集まる前に委員会メンバーたちはせっせと会場準備を始めます。
写真内で赤いストラップをさげているのがあまたスタッフです!

そして・・本イベントを盛り上げるのに欠かせないメインフード、ピザをドーンと用意して来場を待ちます。

今までの人気傾向から厳選してピザをご用意。

19時半スタートで、開始直後はまばらだったものの、最終的には会場がいっぱいになるくらい沢山の方にお越し頂きました!
その中にはなんと、Facebookの情報を見て、飛び入りで参加してくださった方もいました!嬉しい事です(^^)

こんな感じで、初めましての人同士でもピザや飲み物片手に気軽に楽しく歓談できる雰囲気です。

あまたスタッフも、いただいた質問に対して、しっかりお答えしていきます!
MC挨拶、会社紹介と続き、笑顔溢れる歓談タイムが続きました。

最後は目玉のじゃんけん大会
こちら毎回盛り上がる人気コーナーです!

死闘の末、見事勝ち残った方には、なんと景品をプレゼント!おめでとうございます!!

じゃんけんの熱が冷めやらぬままお開きとなりました~☺

ご来場いただいたお客様インタビュー

今回、なんと30名近くのお客様にご来場いただきました!
いらっしゃったお客様の出身国は、アメリカ・スペイン・トルコ・カナダ・ペルー・中国と本当に様々でした。
皆様からは、「楽しい!」「ネットワーキングができてよかった!」「新しい仲間が出来てよかった!」などの嬉しいお声をいただきました!

その中から、2名の方にインタビューをさせていただきました!

参加してみてどうでしたか?
実はこのイベントの参加は3回目なのですが、他のネットワーキングイベントより、温かく対応してくださるなと感じています。
私が持ち込んだポートフォリオに対しても、皆さんが真剣に正直な意見を言ってくださるのでとても参考になりました。
みんなと交流できてよかったです。

参加してみてどうでしたか?
元々あまたの事はしらなかったのですが、大きなタイトルに携わっているという事に驚きました。 こんなに面白い会社、面白い人がいるとは思ってもみなかったので、参加してよかったです。 過去好きだった作品を作っている人がいたというのも嬉しかった!ピザも美味しかったよ(笑)

 インタビューにご協力いただきました2名のお客様、ありがとうございました!

来てくださった皆様と出会い、笑顔で語り合うことができ、あまたスタッフ一同嬉しい気持ちでいっぱいでした。
これからも、「来てよかった!」と思ってもらえる「So you!」を開催し続けていきます。

「So you!」を終えて

「So you!」立ち上げ時から委員会の中心となり、みんなを引っ張ってきたアメリカ出身スタッフの”アレ”に感想を聞きました!

3回目の「So you!」どうでしたか?

1回目からずっと参加しているけれど、今回もとてもいい時間でした。
もう3回目なので、毎回来てくださる常連の方もいたりして、「So you!」の度に会えるのが嬉しいですし、いらっしゃってくださるお客さんはゲーム業界に興味を持っている、もしくは働いている面白い人が多いので、そういった人たちと出会えて、話ができるのは今回に限らずいつも嬉しいです!

開催・参加してよかったなと思う事は?

「So you!」きっかけで友達が出来たことがあります!(コスプレのイベントに一緒にいきました(笑))
元々ゲーム業界は狭い上に、「ゲーム業界で働く(興味がある)外国人」となるとさらに狭いコミュニティになるから、なかなかピンポイントでそういった人脈を増やしていくのは難しいけれど、このイベントを開催し、参加する事で自分のネットワークを広げる事が出来たので、よかったなと思います。
こうしてできた人との繋がりによって、相談できる人が増え、色々な人の意見が聞けるようになるので、結果自分が携わるゲームを良くすることに繋がっているなと感じています。
あとは何よりも、私はあまたの事が大好きだから、「So you!」開催を通して色んな人にあまたを知ってもらえるということがとても嬉しいです。

今後どのように「So you!」をパワーアップさせていきたいですか?

とにかくもっともっと多くの人に来てもらいたいです!次回は12月です!
もっと多くの面白い人に出会いたいです!お互いに繋がりあって助け合っていきましょう!!

最後に

今回で3回目となるあまた主催インターナショナルパーティ「So you!」。
ご来場いただきました皆様本当にありがとうございました。

スタッフ”アレ”も話しておりましたが、もっともっと多くの方に出会いたいので、次回はさらにパワーアップして開催します!
ご期待ください!
開催日が近づきましたら、Facebookや『あまたま』でお知らせしますので、お見逃しなく!

(あまた広報担当)

Networking and Pizza: Hosting our 3rd Event for Foreign Game Devs

Hey, everyone!

On June 14th, our staff members from overseas at Amata hosted a party called “So you want to be a Game Dev? International Party!” (or “So you!” for short).

What is this event?
This is an event geared towards anyone with an interest in the Japanese gaming industry and game development, and offers them a chance to meet others with experience in the industry as well as those with similar ambitions to themselves.
Our foreign staff members at Amata handled almost everything, including planning, preparation, pre-event advertising, and management on the day of. .

This was the 3rd time we’ve organized this event, so it’s safe to say that it has become something of an established tradition here at Amata.

The idea behind “So you!”

The name of our company, “amata,” means “many” or “a lot,” and the company itself is a place where many different people to come together as colleagues.
A large portion of our staff came here from a wide variety of places across the world, including the US, Indonesia, and China.
However, while we boast a diverse workforce, it is fairly rare in Japan to find a place where professionals from abroad can casually meet and mingle with one another.
And I would say that there are even fewer places to meet up when it comes to foreign professionals interested in game development and the gaming industry.
Foreign professionals here from overseas, including foreign staff members at Amata, need to be able to have somewhere where they can meet up without any formalities and share their interests in game development. That way they can build new connections and find support for taking on new challenges. Offering a place for that to happen was the original idea behind this event.
That’s the thought process that led us to put together “So you want to be a Game Dev? International Party!”

Preparing the event

Preparations for the event was carried out by a committee consisting of 8 Amata employees. Each member of the committee was selected from individuals that had come to Japan from overseas, including members from the U.S., Indoesia, China, and Germany.
Preparations consisted of:

  • Creating an application page and form
  • Creating banners to post on websites and articles
  • Drafting on-site ads and other materials for the day of the event
  • Ordering catering based on what people liked last time
  • Ordering novelty items and other essentials
  • Deciding on staff attendance for the event
  • Preparing any necessary videos and pamphlets

Each of the above preparatory duties were assigned to different members, and then each individual member carried out their work while sharing their progress in meetings and our in-house social media.
Since this is the 3rd time we’ve held the event, the preparation process was already well-established, and it seems like everyone got things going pretty smoothly for this event.
After each event we always have a postmortem meeting to not only plan for the next one, but to also see where we can improve.

The day of the event

Once all of the preparations were taken care of, the event was finally ready to start.
Before the guests arrived, the committee members set up the event space and made sure everything was all ready to go.
Those people in the photo with red lanyards are some Amata staff members!

And of course, the pizza was brought in to really get the event going.


The event started at 7:00pm and there were just a few people at the outset. But, by the end of it the entire event space was packed with visitors.
Among those visitors, there were even people who saw the event come up on Facebook and just decided on the fly to come and participate, which was really awesome (^^).

First-time attendees, people who have attended before, and our staff all got along and mingled as they ate.

Amata’s staff also dived in to answer everyone’s questions.
The event’s designated MC started with a few greetings and introduced the company, and from there the whole event continued on with lots of smiles and laughs in the air as people talked with each other.

Towards the end of the event, we held a rock, paper, scissors tournament!
The tournament was a hit and every round was just as thrilling as the next!

Once the tournament winded down the champion was awarded with a prize! Congrats!!

Then the event came to a close while the excitement from the tournament still lingered in the air…

Visitor interviews

For this event we had close to 30 visitors in attendance!
There was quite a range of nationalities too, with visitors from the US, Spain, Turkey, Canada, Peru, and China.
We heard plenty of great responses from all of them. They told us stuff like: “It was fun!”, “It was great to be able to network!”, and “I got a chance to meet new colleagues!”

We took the opportunity to sit down and interview two of the attendees!

How has the event been for you?
This is actually the 3rd time I’ve participated in this event, since I like the friendly atmosphere here compared to other networking events.
I brought my portfolio with me and everyone took the time to give me serious, honest feedback. It was a big help to hear what they had to say.
I’m glad I got to talk things out with everyone.

How has the event been for you?
Originally, I didn’t know anything about Amata, but I was amazed when I saw some of the huge titles they’ve been involved with. I had no idea it was such an interesting company with such interesting people, so I’m really happy I came by. I was also happy to see that there were people here who worked on titles that I liked from back in the day. The pizza was very good, too (laughs).

Thank you very much for letting us interview you!

The entire staff here at Amata was thrilled to meet everyone who came by. It was great to see everyone chatting and having a good time.
We want people to keep coming and enjoying their time here at the event so we’ll be sure to keep hosting “So you!” in the future.

Finishing up “So you!”

One of the center points on the committee since its launch is “Lexi,” an American staff member here that helped lead everyone. I got a few thoughts from Lexi about the event!

 

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How did things go for the 3rd “So you!” event?
I’ve been participating since the very first event, and this time was exceptionally fun.
We’ve already had 3 events, so now there are regular visitors who come by each time. That makes “So you!” a great opportunity to check in with them. The people who come by have an interest in the gaming industry, and there are also lots of interesting professionals working on stuff as well, so it’s nice to meet up with people like that and get a chance to talk with them. And it’s not just this time either since we get a chance to do this again with future events!

What did you like about putting on the event and participating in it?
“So you!” gave me a chance to make a friend! We went to a cosplay event together (laughs).
Initially the gaming industry was quite narrow, and the community was even more narrow when it came to people working in the industry (or interested in it) from abroad. It’s difficult to pinpoint that and build better networks, but by holding this event and participating in it I’ve expanded my own network. That’s something that I’m really happy about.
By being able to connect with people like that there are more people to talk with now, which means there are a wide variety of sources to get comments and feedback. This directly connects to the games I’m working on and helps me improve them.
I like Amata a lot, so more than anything I’d be very happy if our “So you!” events help even more people to get to know Amata.

Moving forward how would you bring the “So you!” event to the next level?
I’d very much like to have more and more people come by! The next event is in December!
It would be great to meet more new and interesting people! We can connect and help each other out!

Last remarks

This marks the 3rd “So you!” international party put together by Amata.
Thank you very much to everyone who attended.

Just like our staff member Lexi said, it would be great to have a chance to meet more people and see new faces, so we’ll be working even harder on the next one!
We can’t wait to see you all there!
We’ll be making updates on Facebook and Amata-ma (Amata Matters) as it gets closer to the next event. Be sure to keep an eye out so you don’t miss out!

(Amata PR Team)

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